خرید دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ چیست؟ - کاربرد دستگاه سانتریفیوژ

خرید دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ چیست؟ - کاربرد دستگاه سانتریفیوژ

کاربرد دستگاه سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ دسته ای لوله دارد که نمونه های محلول های مورد نظر در آن گنجانده می شوند. پس از آن، لوله ها برروی روتور یا هد سانتریفیوژ این وسیله جای  می گیرند . قسمت روتور دستگاه سانتریفیوژ یک موتور دارد که توسط  نیروی تولید شده از آن موتور لوله ها را دور یک محور مشخص به دوران در می آورد ؛ در پایان ، نیروی گریز از مرکزی که با این کار ایجاد شده است موجب میگردد تا قسمت های تشکیل دهنده ی محلول ها بر مبنای جرم ملکولی شان ته نشین شوند و از همدیگر جدا گردند . 

دستگاه سانتریفیوژ بابه کارگیری از نیروی گریز از مرکز عمل می کند که در آن ترکیبات و ذرات با چگالی زیادتر به طرف این نیرو حرکت می نمایند و ذرات با چگالی پایین تر در مرکز قرار می گیرند. بدین نحو می توان مواد جامد معلق یا مایعات تفکیک ناپذیر را از هم جدا نمود .

سانتریفیوژ یکی از وسیله های لابراتوری است که از آن جهت جداسازی اجزای یک  مخلوط مایع استفاده می گردد .

در این ابزار جداسازی مخلوط های مایع به کمک نیرویی به اسم نیروی گریز از مرکز صورت می پذیرد . در واقع مواد مورد آزمایش در این وسیله با چرخش سریع که به طور معمول سرعت آن از 4000 تا 20000 است که با توجه به گونه موادی که مورد تست قرار می گیرند این مقدار دور مختلف می باشد. مخلوط مایع به دور یک محور به شکل  افقی چرخیده و از هم تفکیک میگردند.

اگر محلول ما به وجود آمده از مخلوط نمودن دو مایع باشد بعد از سانتریفیوژ دو فاز مایع جدا از هم ایجاد میگردد . همچنین اگر مخلوط ما ترکیب جامد در مایع باشد، در پایین لوله ای که تحت نیروی گریز از مرکز قرار گرفته فاز جامد به صورت رسوب و فاز مایع بالای آن که همان حلال میباشد جای می گیرد.

دستگاه سانتریفیوژ چیست؟

از سانتریفیوژ در جهت رسوب گیری از مایع ها استفاده می گردد . این وسیله با به کارگیری از نیروی گریز از مرکز، واکنشی را شکل می‌دهد که طی آن ذرات محلول در مایع به ترتیب وزن هایشان ته نشین میگردند.

شعاع بیشتر در سانتریفیوژ یک قابلیت اساسی و کاربردی به شمار می‌آید. در واقع هرچه شعاع وسیله زیادتر باشد، سرعت ته نشین شدن موادنیز  بیشتر خواهد بود. در دستگاه های با شعاع کمتر، باید سرعت گردش وسیله بیشتر گردد.

بعضی از سانتریفیوژها جهت نگهداری و حفظ دمای محلول ها به شکل یخچالدار تولید می گردند.  

یکی از اصلی ترین، پر استفاده تر ین و برترین تجهیزات پزشکی دستگاه سانتریفیوژ میباشد . به صورت ساده و خلاصه می توانیم ذکر کنیم دستگاه سانتریفیوژ وسیله ای میباشد که کار اصلی آن  تفکیک نمودن قسمت ها و ذرات تشکیل دهنده ی یک مایع از راه یک نیروی گریز از مرکز (g-force) میباشد . در واقع، کاری که این ابزار انجام می دهد این میباشد که مایع مورد نظر را با سرعت بالا به دوران  در می آورد و از این راه ذرات آن را از هم تفکیک مینماید . یکی از رایج ترین محلول هایی که جهت جداسازی ذرات آن در آزمایشگاه، از دستگاه سانتریفیوژ استفاده می شود خون میباشد .  

در ذهن داشته باشید هنگامی که قصد دارید  از دستگاه سانتریفیوژ استفاده نمایید ، بایستی لوله هایی که وزن، سایز و صورت مشابهی دارند را روبروی یکدیگر قرار بدهید تا برروی روتور بالانس به وجود بیاید . در حالت عدم رعایت این مطلب ، بسیار سریع شافت و زغال دستگاه آسیب میبیند  و دستگاه نمی تواند همانند گذشته اجزا را از هم تفکیک نماید .